Thursday, 25 April 2013

Terkadang kesenangan itu adalah ujian dari-Nya!



“Bukan ke awak pelajar yang nak berhenti kolej kerana nak mengikuti pengajian nursing hari itukan?” soal ustazah sebaik sahaja aku berjumpa dengannya di lorong dewan barakah. Terharunya kerana ustazah masih mengingatiku lagi hingga kini…

Alhamdulillah. Itulah ustazah saya yang bernama Musfirah…beliau merupakan mentorku sewaktu aku di semester satu. Sangat-sangat terharu apabila salam di dahulukan dengan bertanyakan keadaan aku sekarang… Alhamdulillah, tidak terhitungnya rasa syukur ini pada Mu ya Allah kerana dianugerahkan murabbi yang baik hati dan penyayang sepertinya…

            “Ustazah. Masih ingat saya lagi.” Soal aku dengan nada tenang.. aku menyalaminya sambil bertanya khabar masing-masing. Ada beberapa pelajar yang lalu lalang melihat perbualanku dengan ustazah…

“Saya masih ingat lagi. Kamu yang jumpa ustazah waktu dahulu kan? Kamu jumpa uztazah sebab nak tanya pendapat ustazah tentang temuduga yang kamu dapat dahulu…” Senyuman ustazah tak pernah lekang dari bibirnya sewaktu mengimbau kembali peristiwa yang dua tahun lepas… wah! Agak lama juga..

“Ha ah, sayalah yang jumpa ustazah untuk tujuan itu..” Aku juga turut tersenyum melihat ustazah…
“Eloklah tu, ustazah dah pesan awal-awal lagi…alhamdulillah, kamu masih lagi di sini…” senyuman ustazah menguntum lagi di bibirnya..

“Alhamdulillah ustazah, saya bersyukur.. Allah sudah beri jalan dan petunjuk buat saya untuk kekal di sini hingga ke hari ini. Ini semua kuasa istikharah daripada Allah. Dan ini satu ujian kecil buat saya ustazah.” Aku masih lagi berdiri di hadapan ustazah.

“Allah memang nak uji kita..sama ada kita mampu atau tidak.. Jika Allah izinkan kamu ke sana, mungkin kamu tidak mampu untuk belajar dalam bidang kejururawatan itu. Ustazah pun ada seorang kawan yang seperti kamu juga. Waktu itu dia masuk tingkatan enam, nak di jadikan cerita. Dia menamatkan pengajiannya semata-mata nak mengikuti pembelajarannya dalam bidang nursing itu. Dan akhirnya dia berhenti sebab tak boleh nak ikut pengajian itu. Dia kembali semula ke sekolah yang dahulu untuk meneruskan pengajiannya di tingkatan enam.” Ujar ustazah..

“Ustazah doakan saya ya.”
Kataku seraya ustazah untuk berpisah denganku.

“Insya Allah saya akan meneruskan pengajian ke peringkat ijazah selepas ini. Jika diizinkan Allah.” Aku menyalami ustazah dan masing-masing bersurai, dengan pesanan daripadanya supaya jaga diri dan sentiasa mendoakan untuk yang terbaik… TERIMA KASIH ustazah!

Begitulah perbualan ringkasku dengan ustazah..

Allah telah menetapkan perancangan untuk hambaNya di luar pengetahuan hamba Nya. Hanya manusia yang tergopoh gapah untuk mendapatkan sesuatu, untuk meneruskan kehendak hati masing.. walhal “SEBAIK-BAIK PERANCANGAN KITA, PERANCANGAN ALLAH S.W.T. ADALAH LEBIH BAIK DARIPADA HAMBANYA.”

Dan saya percaya pada takdir dan ketentuan dari Nya… jika kita berusaha untuk mendapatkan sesuatu semata-mata ingin mendapatkan keredhaan dari Nya. Maka Allah akan memudahkan segala urusan untuk hamba Nya. Insya Allah. Jika kesenangan yang kita kecapi pada hari ini, ingatlah..mungkin itu ujian kecil dari Nya. Jika kesukaran yang kita alami pada hari ini, ingatlah itu bahawa ujian untuk hambaNya yang benar-benar ingin mendapatkan sesuatu yang terbaik dalam hidupnya. Insya Allah. Bersangka baiklah terhadap Allah s.w.t. moga kita tidak terhijab daripada kebaikan yang kita akan perolehi suatu hari nanti. Allahumma Amin. J

Inilah wajah-wajah yang mendidik saya..Ustaz Amad Effat tiada dalam gambar.. syukran jazilan ya Muallim!
Saya bersyukur kerana dapat belajar dalam biah Islamik dan selalu mendapat tarbiyah dari semua pensyarah dan sahabat sepanjang berada di sini.. saya sayang kalian kerana Allah.. :)

Awasi Sifat Ego dan Bersederhanalah


Alhamdulillah..syukur… Blog indahnya percaturan Mu kali ini akan kongsikan sedikit tentang perihal sikap ego. Ego yang menebal dalam diri menyebabkan kita gagal untuk mengawasi diri dan orang yang berada di sekeliling kita. Oleh itu, kita haruslah bersikap optimis dalam sesuatu perkara dan jangan hanya mengikut hati kita tika emosi dan fikiran terganggu.. Insya Allah… Tinta Pengarang.

Firman Allah s.w.t:

Maksudnya:
Janganlah engkau palingkan pipi (muka) engkau terhadap manusia (kerana sombong), dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takabbur bagi membanggakan diri. (Surah Luqman 31:18)

            Seterusnya Luqman mengingatkan anaknya, “Janganlah palingkan mukamu daripada manusia lantaran kesombongan dan keegoanmu terhadap mereka, sebaliknya temuilah mereka dengan wajah yang ceria dan berseri-seri tanpa ada rasa takabbur dan meninggi diri. Janganlah kamu berjalan di atas muka bumi ini dalam keadaan yang angkuh kerana sifat tersebut antara perkara yang menjadikan kemurkaan Allah s.w.t.

            Bersederhanalah pada setiap langkahmu. Janganlah menunjukkan sifat lemah dan tidak berdaya ketika berjalan dan terkinja-kinja seperti orang nakal.” Al-Sa’r adalah penyakit yang dihidapi oleh unta menyebabkan ia memalingkan tengkoknya. Ia merupakan gambaran dan perumpamaan yang dilukiskan oleh al-Quran dalam tegahan “wala tuso’ ‘iru.” Ini adalah perumpamaan bagi Muslim yang menyeru Allah s.w.t dalam keadaan berbangga, gerak geri yang menggambarkan sifat angkuh dan sombong. Memalingkan muka daripada manusia lain dalam keadaan takabbur dan kagum dengan diri sendiri dan tidak prihatin dengan orang lain. Ini semua boleh menimbulkan kemarahan manusia dan telah pun jelas membuktikan bahawa mereka menghidap penyakit. (Fi Zilal al-Quran: 5/2790)

Luqman mengingatkan anaknya, firman Allah s.w.t:

Maksudnya:
Dan sederhanakanlah langkah perjalananmu. (Surah Luqman 31:19)
Maksud firman Allah s.w.t di atas ialah tidak tergopoh-gapah dan tidak mencari jalan untuk bersifat bongkak. Langkah yang sederhana menuju kepada matlamat mulia, tidak sambil lewa dan sombong. Mengatur langkah menuju cita-cita dengan ceria dan progresif. (Fi Zilal al-Quran :5/2790)

Daripada Abu Hurairah Nabi S.A.W:

Maksudnya:
“Berjalan tergopoh-gapah menghilangkan haibah seorang Mukmin.”
(Riwayat Abu Naim)

Saidatina Aisyah menjelaskan tentang peribadi Saidina Umar bahawa:
Maksudnya:
Sesungguhnya apabila beliau berjalan, beliau menyegerakan langkah perjalanannya.” (Tafsir al-Qurtubi:14/72)

Maksudnya ialah langkah yang lebih cepat daripada orang yang lemah dan tidak bermaya. Luqman meneruskan wasiatnya lagi, firman Allah s.w.t:

Maksudnya: dan lunakkanlah suaramu sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keldai. (Surah Luqman 31:19)

            Allah s.w.t melarang kaum Musyrikin meninggi-ninggikan suara. Mereka sentiasa bermegah-megah dengan ketinggian suara. Oleh kerana setiap tuntutan atau tegahan terhadap orang kafir dan Musyrikin dalam al-Quran turut menjadi kewajipan kepada orang Islam untuk diambil ikhtibar. Merendahkan nada agar suara tersebut tidak menyebabkan orang lain jadi berserabut dan menyakitinya serta tidak membingitkan telinga akibat kuatnya bunyi suara tersebut. Suara yang kuat boleh mengakibatkan kerosakan pada gegendang telinga. Meninggi suara adalah tanda seseorang itu telah terpedaya, hanya mementingkan diri dan tidak prihatin terhadap orang lain.

            Apa yang dimaksudkan dengan sderhana di sini ialah tidak melantangkan suara hingga boleh menimbulkan kemarahan orang lain dan tidak pula terlalu perlahan sehingga langsung tidak kedengaran. Sebaik-baik perkara ialah pertengahan.
            Dalam Sunah Nabawiyah juga terdapat arahan uyang menunjukkan bahawa perlunya menghindarkan diri daripada suasana kebingitan. Diriwayatkan daripada Abu Hurairah, sabda Rasulullah S.A.W:

Maksudnya :
Apabila kamu mendengar ayam berkokok, maka pohonlah daripada Allah limpahan rahmat-Nya kerana sesungguhnya dia melihat malaikat. Apabila kamu mendengar suara himar (keldai) maka mintalah perlindungan daripada Allah agar dijauhi daripada syaitan, kerana sesungguhnya dia melihat syaitan.” (Sahih Muslim, Tafsir al-Munir: 21/152)

            Demikianlah, dilakarkan nilai-nilai moral yang terkandung di dalam metode yang unggul, memancarkan nur dan hidayah ke dalam jiwa manusia bagi mendapatkan taufik kepada amal yang praktikal. Wasiat silam yang bertepatan dengan nilai etika semasa. Wasiat Luqman merupakan wasiat agama yang menggarap kemaslahan individu, Jemaah dan ummah keseluruhannya pada setiap masa dan ketika.
Wallahualam.. J


Tuesday, 23 April 2013

Wahai al-Faqir bersyukurlah!


Bersyukur Boleh Melipat Gandakan Lagi Nikmat

Sebahagian Salafus Soleh mengatakan : “Sesiapa yang diberikan empat perkara tidak akan terhijab daripada empat perkara lain :
v  Siapa yang mendapat sesuatu lalu bersyukur tidak akan terhijab daripada bertambahnya rezeki. Perkara ini bertepatan dengan firman Allah Azza wajalla :

Maksudnya :
Dan (ingatlah) tatkala Tuhan kamu memberitahu : “Demi sesungguhnya, jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmat-Ku kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar; sesungguhnya azab-Ku amatlah keras.” (Surah Ibrahim 14:7)

v  Siapa yang diberikan hidayah untuk bertaubat maka ia tidak akan terhijab daripada dikabulkan permintaanya (penerimaan Tuhan). Firman Allah Azza wajalla :

Maksudnya :
Dia-lah (Allah) yang menerima taubat daripada hamba-Nya.
(Surah al-Syura 42:25)

v  Siapa yang beristikharah tidak terhijab daripada memperolehi pilihan yang terbaik.

v  Siapa yang berbincang dan bermusyawarah tidak akan terhijab daripada kebenaran.”

Dua hal di atas adalah didasarkan kepada sabda Baginda Rasulullah S.A.W:
Maksudnya :

“Tiada rugi siapa yang beristikharah (memohon daripada Allah petunjuk agar diberi pilihan yang terbaik di antara dua perkara yang baik) dan tidak akan menyesal siapa yang bermusyawarah.”
(Nazarat Hawla Wasaya Luqman al-Hakim)

Allah Azza wajalla memerintahkan supaya mengabdikan diri dan bersyukur kepada-Nya sepertimana yang tersebut di dalam firman Allah Azza wajalla:

Maksudnya:
Sembahlah Allah sahaja dan bersyukurlah kepada-Nya (Surah al-‘Ankabut 29:17)
Imam al-Alusi telah menyebut: “Bersyukurlah kepada Allah Azza wajalla di atas segala nikmat-Nya dengan melakukan ibadah, untuk dijadikan wasilah bagi mencapai segala permintaan, mereka berpaut dengan bersyukur kepada-Nya melalui segala apa yang ada (nikmat-nikmat yang telah dapat dikecapi) bagi mengundang nikmat Allah yang berlipat ganda. Kita dapati di sini Allah wajalla memerintahkan manusia supaya beribadat serta mensyukuri segala nikmat-Nya yang luas dan melimpah-ruah. Itu semua tidak akan terlaksana melainkan dengan keimanan yang benar-benar mantap, ibadat yang ikhlas, redha dengan segala ketentuan Allah, penyerahan diri kepada-Nya secara total.”
(Tafsir Ruh al-Ma’ani: 20/145)

Imam al-Razi menyebut dan bersyukurlah kepada-Ku maknanya gunakanlah bantuan nikmat-Ku untuk mentaati-Ku.
Kaifiat bersyukur seorang Muslim ialah menzahirkan pengiktirafan dengan keyakinan yang mendalam bahawa segala nikmat tersebut adalah semata-mata daripada Allah, bukan selain daripada-Nya. Dari sini, tergambar suatu kewajipan dan kemestian bahawa kesyukuran manusia kepada Allah ialah dengan:

v  Iktikad yang murni
v  Puji-pujian yang diletakkan hanya kepada Allah Azza wajalla yang sememangnya berhak untuk mendapat pujian.
v  Iltizam dengan syariat yang mulia secara menyeluruh.

Setiap amalan baik adalah tetap dihargai. Firman Allah Azza wajalla:

Maksudnya:
(Serta dikatakan kepada mereka): “Sesungguhnya (segala pemberian) ini adalah untuk kamu sebagai balasan dan adalah usaha amal kamu (di dunia dahulu) diterima dan dihargai (oleh Allah).” (Surah al-Insan 76:22)

Dalam ayai ini Ibn Qayyim telah menjelaskan, Allah Azza wajalla telah menghimpunkan dua perkara bagi orang Mukmin iaitu :

v  Penghargaan (syukur) atas usaha orang Mukminin.
v  Penganugerahan ganjaran ke atas mereka.

Wallahualam!

Bertawaduklah...


Alhamdulillah, segala puji bagi Allah…kerana masih diberi peluang untuk meneruskan penulisan ini bagi sekadar perkongsian untuk semua..dalam hidup ini kita perlu bersifat tawaduk yakni lebih kepada bersifat mahmudah.. Insya Allah saya akan kongsikan bersama kalian tentang sikap tawaduk dalam diri. Allah s.w.t. telah mengurniakan kita akal yang sempurna untuk kita berfikir akan kebesaran Nya. `Tinta Pengarang`.

Tawaduk dan Merendahkan Diri

Rasulullah telah mentafsirkan tawaduk dengan pengertian yang sebaliknya iaitu takabbur . sabda Rasulullah S.A.W:

Maksudnya :

 “Takabbur ialah menzahirkan kebencian terhadap kebenaran dan memperlekehkan manusia lain.” (Riwayat Muslim)
Dapat difahami daripada hadis Rasulullah S.A.W. di atas bahawa terdapat dua kategori takabbur:
1.      Takabbur pada Kebenaran
Sabda Rasulullah S.A.W:

Maksudnya :
“Orang Mukmin adalah seperti unta yang sentiasa patuh dan mudah mengikut, manakala orang munafik dan fasiq adalah hina.”

Untuk membolehkan kita beramal dengan hadis di atas, kita juga perlu memahami kata-kata yang pernah diungkapkan oleh Fudail ibn ‘Iyad, ketika beliau ditanya tentang sifat tawaduk, lalu beliau menjawab : “Tunduk dan patuh kepada kebenaran serta menerima sesiapa sahaja yang menyuarakan tentang kebenaran.” (Tahzib Madarij al-Salikin : 429)

Saidina Ali k.w.j. telah menggesa supaya kita berusaha untuk mengenali kebenaran itu sendiri, bukan hanya berdasarkan kepada manusia yang berpegang dengan kebenaran tersebut:

Maksudnya :
“Sesungguhnya kebenaran tidak dikenali dengan manusia, tetapi kenalilah kebenaran, nescaya engkau akan mengenali ahlinya.” (Tafsir al-Qurtubi : 1/319)

Orang yang cuba menjadikan manusia sebagai ukuran kepada kebenaran, tidak akan dapat membezakan mana yang hak dan batil. Malahan ia akan tertipu dengan pandangannya sendiri, lantaran tersilap dalam membuat penilaian dalam keadaan dia tidak sedar.

Tidak wajar seseorang itu cuba mengada-adakan dalil yang tidak munasabah dengan membuat penyelewengan dalam soal keagamaan. Tidak sepatutnya kita mencari ruang untuk mewujudkan perselisihan. Perkara yang telah jelas dan melibatkan nas daripada al-Quran dan al-Sunnah tidak boleh disanggah dengan pendapat akal.


Takabbur Terhadap Sesama Manusia 

Untuk membolehkan kita menghindarkan diri dan menjauhi sifat memperlekehkan manusia lain, cuba kita renungi sejenak sabda Rasulullah S.A.W. :

Maksudnya :

“Sesungguhnya Allah telah mewahyukan kepadaku bahawa hendaklah kamu bertawaduk sehingga kamu tidak berbangga-bangga ke atas orang lain dan tidak menganiayai orang.” (Riwayat Abu Daud)

Imam Ibn Qaiyim telah menerangkan bahawa keindahan tawaduk akan dirasai apabila seseorang itu meredhai Muslim yang lain sebagai saudaranya dan pada waktu yang sama Allah juga meredhainya sebagai hamba.

Menunaikan hak walaupun kepada musuh, bersedia memaafkan kesilapan orang lain sedangkan Allah Azza wajalla meredhai seseorang itu sebagai hamba Nya, kenapa pula kita tidak dapat meredhai seseorang itu sebagai sahabat? Tidak meredhai seseorang itu sebagai sahabat bererti takabbur.

Alangkah buruknya apabila seorang hamba bersikap takabbur terhadap manusia lain. Di manakah kewajaran dia tidak meredhai sahabatnya sebagai saudara, sedangkan Allah telah meredhainya sebagai hamba? (Tahzib Madarij al-Salikin : 433)

Imam Ibn Qayyum menjelaskan :

 “Sesiapa yang membuat kesilapan kepadamu kemudian dia datang untuk meminta maaf, maka konsep tawaduk menuntut agar kamu memberi kemaafan kepadanya, sama ada permintaanya itu benar mahupun sebaliknya. Kamu tidak berhak menaruh sebarang prasangka terhadapnya, berserahlah kepada Allah berkaitan apa yang tersembunyi di dalam hatinya. Rasulullah pernah memaafkan tiga orang munafik yang lari daripada peperangan dan menyerahkan kepada Allah menentukan apa sebenarnya yang tersembunyi di hati mereka. (Tahzib Madarij al-Salikin : 433)

Firman Allah Azza wajalla :
Maksudnya :
Maafkanlah mereka dan bebaskanlah mereka. (Surah al-Baqarah 2 :109)

“Maafkanlah” iaitu jangan mengenakan hukuman atas kesilapannya. “Bebaskanlah” iaitu jangan mencela atau menyimpan perasaan dendam di hati. (Tafsir al-Baidawi : 2/361)

            Setiap sifat tidak berdendam itu, ada terkandung kemaafan, tetapi bukan bermakna setiap kemaafan itu terkandung rasa dendam. Seorang Mukmin hendaklah bersepakat daperkara yang telah dipersetujui bersama dan memberi kelonggaran kepada sahabatnya dalam perkara yang terdapatnya perselisihan.

Wallahualam.

Monday, 22 April 2013

Wanita Calon Penghuni Syurga


Disusun oleh: Wan Naseira Wan Haron
Tempat: Kediaman Menteri Besar Perak
Tarikh: 5 Ogos 2012 bersamaan 20 Ramadhan 1433
Penceramah :Ustaz Kazim Elias

Apakah makna pohon Nabawiyah?

Pohon Nabawiyah bermaksud keturunan atau satu keluarga Nabi Muhammad S.A.W. Terlebih dahulu kita perlu mengenali dahulu tentang isteri-isteri Nabi S.A.W. yang dikatakan wanita calon penghuni syurga.

Siapakah isteri-isteri Nabi Muhammad S.A.W.?

Antara isteri Nabi Muhammad S.A.W. yang pertama adalah  Khadijah binti Khuwaliq. Baginda telah berkawin dengan Khadijah pada usia 25 tahun dan lebih tua berbanding Khadijah pada ketika itu berusia 40 tahun. Sebelum Khadijah berkahwin dengan Rasulullah, Khadijah pernah berkahwin dengan seorang lelaki yang bernama Hindun bin Al Halah. Kemudian baginda pernah berkahwin dengan seorang lagi lelaki yang bernama Atib bin Izz. Pada usia 65 tahun Khadijah telah wafat.
Khadijah merupakan isteri nabi yang pertama dan beliau juga telah banyak berkorban kepada Nabi Muhammad S.A.W. Rasulullah pernah menyebut Khadijah adalah penghulu wanita di dalam syurga. Nabi berkata “Sayyidatun nisa’ ahlan jannah Mariam, summa Fatimah, summa Khadijah, summa Asiah.

Siapakah penghulu wanita di dalam syurga?

Mereka ini merupakan ketua wanita di dalam syurga yang mewakili sesiapa sahaja yang akan tinggal di dalam syurga. Antara empat wanita yang bergelar ketua di dalam syurga adalah:
Pertama: Mariam
Ke dua: Fatimah iaitu anak Rasulullah S.A.W.
Ke tiga: Khadijah iaitu Isteri Rasulullah S.A.W.
Ke empat: Asiah iaitu isteri Firaun.

Siapakah isteri nabi yang paling tua?

Isteri nabi yang ke dua ialah Saudah binti Zam’ah r.a. Saudah telah berkahwin dengan Rasulullah S.A.W. di Makah selepas wafatnya Khadijah binti Khuwaliq. Rasulullah S.A.W. pernah mengatakan bahawa Saudah ini di antara perempuan-perempuan yang baik. Saudah merupakan isteri nabi yang paling tua dan isteri yang ke dua sebelum Nabi Muhammad S.A.W. berkahwin dengan Siti Aisyah.
Sehingga pada suatu hari, Saudah pernah berkata kepada Rasulullah S.A.W. “Wahai Rasulullah, tidak perlulah kamu bermalam denganku apabila tiba masanya giliranmu bermalam denganku kerana aku sudah tua berilah kepada yang muda yakni Siti Aisyah r.a.” Saudah telah meninggal pada tahun 55 Hijrah ketika zaman pemerintahan Sayidina Omar Al Khatab.

Siapakah isteri nabi yang pernah difitnah?

Siti Aisyah binti Abu Bakar As-Sidiq r.a. merupakan anak kepada Ummu Al Ruman. Aisyah telah berkahwin dengan Nabi Muhammad S.A.W. ketika usianya hampir tujuh tahun dan tinggal bersama dengan Rasulullah S.A.W. ketika berusia sembilan tahun. Rasulullah S.A.W. telah wafat pada usia Aisyah 18 tahun dan Aisyah telah meninggal ketika umurnya 58 tahun.
Kemudian Siti Aisyah r.a. telah disebutkan oleh Allah S.W.T. di dalam surah An-Nur ayat 26. Dalam huraian ayat tersebut adalah tentang fitnah yang dilemparkan kepada Siti Aisyah kononnya Siti Aisyah melakukan perbuatan sumbang dengan Sofwan bin Mu’atai. Golongan munafik ini telah menuduh dia melakukan kejahatan sehinggalah nabi S.A.W. hampir percaya dengan fitnah tersebut.
Sehinggalah pada suatu hari Aisyah membawa diri untuk balik ke rumah bapanya. Ibunya menyuruh Aisyah meminta maaf kepada Rasulullah S.A.W. Namun Aisyah enggan meminta maaf kerana baginya itu bukanlah kesilapan yang dilakukan olehnya. Aisyah mengatakan bahawa suatu hari Allah S.W.T. akan membuktikan bahawa dia tidak bersalah. Maka turunlah surah An-Nur ayat 26. Membersihkan nama baik Siti Aisyah dari segala perbuatan sumbang yang dilakukannya dan orang yang memfitnahnya adalah orang yang ditolongnya pada setiap hari dan bulan Abu Bakar kepada ayah Aisyah memberikan mereka wang. Walau mereka ini miskin tetapi sanggup mengkhianati Aisyah sehingga dia hampir-hampir menggongcangkan rumah tangga Nabi Muhammad S.A.W.

Siapakah isteri nabi yang diceraikan oleh Rasulullah S.A.W. kemudian dirujuk semula?
Isteri nabi yang ke empat ialah Habsah binti Omar Al Khatab. Sebelum berkahwin dengan Rasulullah S.A.W. Habsah pernah berkahwin dengan Hunaish bin Huzaifah. Namun Hunaish meninggal maka datanglah Sayidina Omar Al Khatab mengadap kepada Ali Abu Talib supaya mengahwini anaknya kerana ketika itu anaknya telah janda. Sayidina Ali lalu tunduk dan diam tanda tidak bersetuju. Kemudian Omar Al Khatab mengadap pula Abu Bakar di mintanya supaya berkahwin dengan anaknya. Namun permintaannya juga ditolak oleh Abu Bakar.
Maka datanglah Omar Al Khatab kepada Rasulullah S.A.W. lalu berkata “wahai Rasulullah S.A.W. anakku ini janda dan tiada sesiapa yang menginginkannya.” Kata rasulullah S.A.W. “kalau mereka tidak inginkan kepada anakmu biarlah aku ambil anak kamu jadi isteriku.”
Habsah binti Omar Al Khatab pernah diceraikan oleh Rasulullah S.A.W. sehinggalah ayahnya Omar Al Khatab menangis atas penceraian mereka. Lalu Omar Al Khatab ini mengambil pasir menabur ke atas kepalanya sendiri sambil mengatakan Allah tidak pedulikan Omar dan anaknya sehinggakan nabi pun sanggup menceraikan anaknya. Maka selepas kejadian itu turunlah Jibril memerintahkan Rasulullah S.A.W. merujuk balik dengan Aisyah. Sesungguhnya Allah Taala memerintahkan nabi merujuk semula dengan Habsah kerana memberi rahmat kepada Omar Al Khatab r.a.

Siapakah isteri nabi yang digelar sebagai Ummu Masaqin?

Ummu Masaqin bermaksud ummu iaitu ibu manakala masaqin adalah orang-orang miskin. Isteri nabi yang paling banyak bersedekah dan sering memberi makan kepada golongan miskin ialah Zainab binti Khuzaimah. Namun Zainab sempat bersama rasulullah selama tiga bulan sehingga beliau menghembus nafas terakhir. Antara isteri nabi yang mati syahid ialah Khadijah Khuwaliq dan Zainab binti Khuzaimah.
Isteri nabi yang ke enam ialah Ummu Salamah binti Abu Umaiyyah yang merupakan janda dan pernah berkahwin dengan Abu Salamah bin Abdul Asah. Antara anaknya ialah Umar, Durrah, Salamah dan Zainab. Anak tiri nabi adalah seramai enam orang. Mereka adalah orang pertama yang berpindah ke Habsyah sehingga Abu Salamah meninggal maka datanglah Ummu Salamah kepada rasulullah S.A.W mengadu kepada baginda bahawa suaminya telah meninggal. Lalu nabi berkata “wahai Ummu Salamah janganlah bersedih dan mintala kepada Allah agar digantikan dengan suami yang lebih baik dari suami kamu yang mati syahid.” Kemudian Salamah mendoakan supaya didatangi suami yang baik. Maka datanglah rasulullah S.A.W selepas itu meminang Ummu Salamah. Kata Ummu Salamah.

Siapakah isteri nabi yang dermawan?

Isteri nabi yang ke tujuh ialah Zainab binti Jahshim merupakan seoprang yang kaya. Beliau pernah berkahwin dengan anak angkat Nabi Muhammad S.A.W. iaitu Zaid bin Harithah. Di dalam surah al-Ahzab ayat ke 37. Kisahnya ialah Zaid anak angkat nabi asalnya meletakkan nama anaknya Zaid bin Muhammad. Turunlah perintah Allah tidak boleh di letakkan nama bapa angkat kepada anak angkat. Maka ditukar kembali kepada Zaid bin Harithah.
Kemudian Zaid tinggal bersama dengan nabi menjadi anak angkatnya. Datanglah Harithah kepada anaknya lalu berkata “wahai ayah, saya ingin tinggal dengan nabi, saya nak berkhidmat kepada nabi S.A.W. Maka tinggallah Zaid bersama-sama nabi ketika itu dalam kesusahan. Apabila Zaid telah dewasa Rasulullah S.A.W. meminangkannya dengan Zainab binti Jahshim. Zainab malu kepada nabi kerana tidak berkenan terhadap Zaid terus pinangan itu diterima oleh Zainab untuk menjadi isteri Zaid.
Kemudian datanglah Zainab kepada Rasulullah S.A.W. mengadu kepada baginda bahawa beliau tidak selesa dengan Zaid dan begitulah sebaliknya Zaid pun turut mengadu akan hal yang sama terhadap Rasulullah S.A.W.

Maka turunlah ayat surah al-Ahzab ayat ke 37:

“Dan ingatkanleh engkau wahai Muhammad ketika engkau berkata kepada orang yang telah dikurniakan oleh Allah dengan nikmat Islam dan juga telah engkau berbuat baik kepadanya. Janganlah engkau ceraikan isterimu dan bertaqwalah kepada Allah. Sambil engaku menyembunyikan hatimu perkara yang Allah nyatakan. Dan engaku pula takut kepada cacian manusia padahal Allah jualah yang berhak engaku takuti.” (Al-Ahzab: 27)

Selepas Zainab kahwin dengan nabi. Rasulullah S.A.W. berkata “isteri aku yang paling cepat meninggal ialah isteriku yang panjang tangannya. Itulah isteri yang akan ikut aku selepas aku meninggal.”
Rupanya selepas baginda wafat yang meninggal slepasnya ialah Zainab binti Jahshim. Zainab adalah isteri yang paling panjang tangannya yakni suka bersedekah. Zainab juga dikatakan ahli syurga dan Aisyah juga pernah mengatakan bahawa Zainab adalah seorang yang panjang tangannya beliau bersedekah melalui hasil perniagaannya.

Apakah hukum suami meninggalkan isteri?

Nabi pernah tinggalkan Zainab selama tiga bulan tidak balik ke rumah kerana Zainab telah mengumpat akan isteri nabi yang bernama Sofiyah binti Huyai. Sofiyah binti Huyai merupakan isteri nabi yang berketurunan Yahudi.
Kemudian baharulah nabi pulang ke rumah setelah Zainab berubah akan sikapnya dan meminta maaf kepada Rasulullah S.A.W. Peristiwa ini menggambarkan hukum meninggalkan isteri daripada bermalam dengan dia sehinggalah dia berubah.

Siapakah isteri nabi yang menjadi tawanan perang?

Juwairiyah binti Harith merupakan isteri nabi yang menjadi hamba tawanan perang yang telah berkahwin dengan Rasulullah S.A.W. Dalam Islam dia ditawan dalam peperangan tentera Islam iaitu dalam peperangan al-Muraisi. Maka dia di tawan oleh seorang lelaki yang bernama Qais bin Syammas. Jika Juwairiyah ingin bebas beliau hendaklah membayar kepada Qais sejumlah wang 360 dirham.
Maka kahwin lah nabi Muhammad dengan seorang hamba tawanan perang iaitu Juwairiyah bagi membebaskan dirinya daripada hamba tawanan perang. Juwairiyah adalah hamba tawanan perang daripada Bani Mustaliq yang tidak beriman kepada Allah. Maka seleuruh kaum Bani Mustaliq telah memeluk agama Islam apabila melihat baginda menjadikan Juwairiyah sebagai isterinya kerana kebaikan nabi terhadap Juwairiyah.

Mak, ayah..Redhakan anakmu ini...


Benar...redha Allah sangat penting dalam sesebuah kehidupan manusia yang bergelar Muslim…Kerana apa? Kerana redha Allah juga terletak pada redha kedua ibu bapa kita. Mereka yang membesarkan kita sejak kecil..meskipun kita sudah berjaya menggenggam segulung ijazah untuknya namun ia belum cukup untuk membalas jasa kedua ibu bapa kita. Teringat saya akan kisah Ustaz Kazim Elias…Beliau pernah menceritakan bahawa ayahnya meninggalkan beliau semasa beliau berumur lapan bulan kerana ayahnya pergi menghadap Ilahi. Kesimpulannya, dosa Ustaz terhadap ayahnya sudah terlepas…kita yang masih mempunyai kedua ibu bapa ini masih lagi boleh melihat ibu dan ayah kita. Jangan menyesal seandainya mereka pergi terlebih dahulu daripada kita tanpa mohon maaf kepada mereka. Ketika mereka masih hidup inilah kita perlu menghargainya. Kerana kasih sayang kedua ibu bapa kita tiada galang penggantinya.

            Pernah kita terfikir semua itu? Ayuh sama-sama kita renungkan segala pengorbanan mereka untuk mendewasakan kita sejak kecil lagi… Subhanallah! Mereka ini sedikit tidak pernah mengeluarkan kata-kata jemu untuk mendidik anak-anaknya.. mereka inilah yang sanggup bangun tengah malam untuk melihat keadaan kita tika kita nyenyak tidur. Mereka inilah yang mendukung kita tiap tangisan si kecil berpanjangan… mereka inilah yang membuatkan susu dan berjaga malam untuk kita. Sehingga mereka sanggup tidak tidur semata-mata untuk menjaga kita. Siang pula, kita ditemani ibu bapa untuk menghiburkan kita.

            Bila sudah tiba masa si anak untuk menerima asuhan didikan. Ibu sanggup pula bergadai wang ringgit untuk menyekolahkan anaknya sehingga si anak berjaya ke menara gading…pelbagai permintaan si anak terhadap ke dua ibu bapanya bila mereka telah dewasa. Walhal si ibu bapa ini tidak pernah sesekali meminta satu sen daripada si anak. Subhanallah! Apakah kita sudah lupa akan hal ini? Pernah ke kalian merenung wajah mereka ketika mereka dalam kepenatan..pernah ke kita mengusap jari jemari mereka yang berkedut dek usia yang semakin tua. Pernah ke kita tatap wajah mereka sehingga kita menitiskan air mata? Dan pernah tak kita tengok wajah-wajah mereka ini sewaktu mereka tidur? Ternyatalah wajah ini tersurat seribu pengorbanan buat kita…. Apa lagi yang perlu kita nafikan untuk ibu bapa kita wahai si anak…

            Saat si ayah mengadu kesakitan..tika itulah hati ini sebak di dada.. Ya Allah..ampunilah segala dosaku terhap ke dua ibu bapaku..mereka inilah yang banyak berkorban untukku selama ini.. teringat daku sewaktu kecil dan kini. Bila si anak sakit, pantas si ayah membawa si anak ke klinik atau hospital. Subhanallah! Sangat perihatin mereka terhadap si anak… diberi makanan kemudian disuap pula untuk kita…Tidakkah kau berasa betapa menggunungnya sayang ibu bapa kita terhadap si anaknya.. Ya! Kalian sangat menyanyangi kita semua..apa lagi kita selalu dijaga olehnya…sudah semestinya juga anak yang dijaga itu akan memberi kejayaan kepadanya satu hari nanti. Jika bukan segulung ijazah untuk mereka, mintalah dari Nya supaya menjadi anak yang soleh dan solehah. Insya Allah…agar kita bisa bertemu di syurga nanti!

            Masakan anak boleh membenci ibu bapanya lagi? Kerana apa? Kerana mereka ini tidak mengikut kehendakmu? Kerana mereka ini tidak memberi kebebasan kepadamu? Sedarlah wahai si anak… mereka ini inginkan yang terbaik demi masa hadapan kalian semua. Ya! Semestinya.. maka sebab itulah kamu perlu belajar dan terus belajar… Kamu tidak mungkin akan menjadi kuat tanpa doa dari mereka. Kerana apa? Doa ibu bapa adalah kunci kejayaan kita pada hari ini. Jika mereka tidak redha akan kita, maka itu satu petunjuk kita tidak lagi berada di jalan Mardhatillah… Kerana kita lupa akan redha Allah jua ada kaitan dengan redha ibu dan ayah kita.

Jadi apa sumbangan kita untuk mereka?
Adakah hanya mengupah tok imam untuk mengimamkan solat jenazah mereka atau pun mewakilkan kepada orang lain untuk memandikan serta mengkafankan mereka.

Sedih! Kerana kesedaran dalam kalangan generasi muda sekarang untuk melaksanakan tanggungjawab ini amat sedikit sekali. Ramai dari generasi muda yang tidak tahu cara-cara menguruskan jenazah dan hanya tahu menyerahkan sepenuhnya kepada orang lain untuk melaksanakannya.

Bayangkanlah jika suatu hari nanti ayah atau ibu bapa kita meninggal dunia. Sanggupkah kita membiarkan orang lain menguruskannya sedangkan diri kita hanya melihat tanpa sebarang ilmu.
Dengan alasan “Saya belum bersedia lagi.”
Jika itu jawapannya maka sangat rugilah kita! Amat mendukacitakan sekali. Sedih sekali.

“Ya Allah ampunilah dosaku dan dosa kedua ibubapaku, rahmatilah kedua-duanya sebagaimana mereka memeliharaku pada pada waktu kecil.”

Di dalam al-Quran, Allah SWT dengan tegas menjelaskan peranan dan tanggungjawab anak terhadap kedua ibu bapa, di mana Allah SWT menyuruh agar anak-anak sentiasa taat dan patuh kepada ibu bapa, di mana Allah SWT menyuruh agar anak-anak sentiasa taat dan patuh kepada ibu bapa dengan sentiasa berbuat baik kepada keduanya dan apabila berbicara dengan mereka hendaklah dengan menggunakan bahasa yang lembut.

Seperti firman-Nya yang bermaksud :
“…dan Tuhanmu telah perintahkan supaya engkau tidak menyembah melainkan kepada-Nya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya atau kedua-duanya sekali sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan ‘Ah’, dan janganlah engkau menengkin menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun).”
(Surah al-Isra’ ayat 23)

Walau bagimanapun, perlu diingatkan, wang bukanlah satu-satunya mediaum untuk membalas atau mengenang jasa ibu bapa. Jangan tersilap konsep. Ramai menganggap dengan memberi wang kepada ibu bapa, maka dia beranggapan ‘sedang’ membalas jasa ibu bapa. Sedangkan membalas jasa ibu bapa lebih luas daripada itu.

Adakah kita sebagai seorang anak sudah bersedia memandikan, mengkafankan dan mengimamkan kedua ibubapa kita kelak? Allahu akbar. Belajarlah selagi ada masa sebelum mereka pergi meninggalkan kita dalam keadaan kita belum bersedia.

Wallahualam.

            Coretan ini sekadar luahan hati yang tulus dari penulis… seandainya ia tidak kena pada pembaca. Saya memohon maaf.. Sesungguhnya apa yang baik itu adalah datang dari Allah, apa yang buruk itu datangnya dari kelemahan saya…segalanya lahir dari hati insan yang dhaif..
Wan Haron Wan Hussin dan Raihan Mohamad

Inilah ke dua ibu bapa saya yang mendidik saya dan mendewasakan saya hingga kini!
Terima kasih umi & wan.. jasamu takkan ku lupakan selagi nadi ini berdenyut..

SAYA SAYANG KALIAN... :)

“Umi, wan…Semoga doa kalian berpanjangan untuk anakmu ini dalam memperjuangkan diri di bumi Allah s.w.t…”
1.30 a.m / 22 April 2013… / ditemani alunan Qasidah Ya Badratin dan zikir taubat.. sungguh menenangkan jiwa.. 

Thursday, 18 April 2013

Memang Berbeza..

Berbeza bila orang berilmu dan tidak berilmu....
Berbeza bila kita berkarya dia petah berkata-kata...
Berbeza bila kita belajar teori barat, dia belajar teori Islam..
Dan sangatlah berbeza bila kita berhujah, hujah kita tidak bernas dengan hujahnya yang bernas sehingga dia berjaya dalam hujahnya...

Kita hanya insan yang lemah...
Kita hanya insan yang dhaif dalam ilmu pengetahuan...
Kita hanya mampu berdiam tanpa kata seandainya khilaf yang dibuat...
Kita tidaklah mementingkan diri...

Kiasan dalam berkata-kata...
Kiasan dalam menzahirkan rasa di hati...
Kiasan dalam perbuatan menunjukkan rasa batin di dalam diri...

Semua itu biarlah antara kita dan Sang Maha Pencipta...
Mungkin dengan penilaian yang dibuat dia mampu untuk mengubah dirinya...
Sedangkan diri ini tidak mampu untuk menilai seseorang apa lagi untuk mengeluarkan sesuatu fatwa...
Mereka ini merasakan itu tidak patut dan ini tidak wajar...

Ya..
Kerana dia sudah mengenali dunia..
Dan aku baharu sahaja ingin bertatih!
Bertatih mencari redha Mu berpandukan as-Sunnah!