Monday 22 April 2013

Wanita Calon Penghuni Syurga


Disusun oleh: Wan Naseira Wan Haron
Tempat: Kediaman Menteri Besar Perak
Tarikh: 5 Ogos 2012 bersamaan 20 Ramadhan 1433
Penceramah :Ustaz Kazim Elias

Apakah makna pohon Nabawiyah?

Pohon Nabawiyah bermaksud keturunan atau satu keluarga Nabi Muhammad S.A.W. Terlebih dahulu kita perlu mengenali dahulu tentang isteri-isteri Nabi S.A.W. yang dikatakan wanita calon penghuni syurga.

Siapakah isteri-isteri Nabi Muhammad S.A.W.?

Antara isteri Nabi Muhammad S.A.W. yang pertama adalah  Khadijah binti Khuwaliq. Baginda telah berkawin dengan Khadijah pada usia 25 tahun dan lebih tua berbanding Khadijah pada ketika itu berusia 40 tahun. Sebelum Khadijah berkahwin dengan Rasulullah, Khadijah pernah berkahwin dengan seorang lelaki yang bernama Hindun bin Al Halah. Kemudian baginda pernah berkahwin dengan seorang lagi lelaki yang bernama Atib bin Izz. Pada usia 65 tahun Khadijah telah wafat.
Khadijah merupakan isteri nabi yang pertama dan beliau juga telah banyak berkorban kepada Nabi Muhammad S.A.W. Rasulullah pernah menyebut Khadijah adalah penghulu wanita di dalam syurga. Nabi berkata “Sayyidatun nisa’ ahlan jannah Mariam, summa Fatimah, summa Khadijah, summa Asiah.

Siapakah penghulu wanita di dalam syurga?

Mereka ini merupakan ketua wanita di dalam syurga yang mewakili sesiapa sahaja yang akan tinggal di dalam syurga. Antara empat wanita yang bergelar ketua di dalam syurga adalah:
Pertama: Mariam
Ke dua: Fatimah iaitu anak Rasulullah S.A.W.
Ke tiga: Khadijah iaitu Isteri Rasulullah S.A.W.
Ke empat: Asiah iaitu isteri Firaun.

Siapakah isteri nabi yang paling tua?

Isteri nabi yang ke dua ialah Saudah binti Zam’ah r.a. Saudah telah berkahwin dengan Rasulullah S.A.W. di Makah selepas wafatnya Khadijah binti Khuwaliq. Rasulullah S.A.W. pernah mengatakan bahawa Saudah ini di antara perempuan-perempuan yang baik. Saudah merupakan isteri nabi yang paling tua dan isteri yang ke dua sebelum Nabi Muhammad S.A.W. berkahwin dengan Siti Aisyah.
Sehingga pada suatu hari, Saudah pernah berkata kepada Rasulullah S.A.W. “Wahai Rasulullah, tidak perlulah kamu bermalam denganku apabila tiba masanya giliranmu bermalam denganku kerana aku sudah tua berilah kepada yang muda yakni Siti Aisyah r.a.” Saudah telah meninggal pada tahun 55 Hijrah ketika zaman pemerintahan Sayidina Omar Al Khatab.

Siapakah isteri nabi yang pernah difitnah?

Siti Aisyah binti Abu Bakar As-Sidiq r.a. merupakan anak kepada Ummu Al Ruman. Aisyah telah berkahwin dengan Nabi Muhammad S.A.W. ketika usianya hampir tujuh tahun dan tinggal bersama dengan Rasulullah S.A.W. ketika berusia sembilan tahun. Rasulullah S.A.W. telah wafat pada usia Aisyah 18 tahun dan Aisyah telah meninggal ketika umurnya 58 tahun.
Kemudian Siti Aisyah r.a. telah disebutkan oleh Allah S.W.T. di dalam surah An-Nur ayat 26. Dalam huraian ayat tersebut adalah tentang fitnah yang dilemparkan kepada Siti Aisyah kononnya Siti Aisyah melakukan perbuatan sumbang dengan Sofwan bin Mu’atai. Golongan munafik ini telah menuduh dia melakukan kejahatan sehinggalah nabi S.A.W. hampir percaya dengan fitnah tersebut.
Sehinggalah pada suatu hari Aisyah membawa diri untuk balik ke rumah bapanya. Ibunya menyuruh Aisyah meminta maaf kepada Rasulullah S.A.W. Namun Aisyah enggan meminta maaf kerana baginya itu bukanlah kesilapan yang dilakukan olehnya. Aisyah mengatakan bahawa suatu hari Allah S.W.T. akan membuktikan bahawa dia tidak bersalah. Maka turunlah surah An-Nur ayat 26. Membersihkan nama baik Siti Aisyah dari segala perbuatan sumbang yang dilakukannya dan orang yang memfitnahnya adalah orang yang ditolongnya pada setiap hari dan bulan Abu Bakar kepada ayah Aisyah memberikan mereka wang. Walau mereka ini miskin tetapi sanggup mengkhianati Aisyah sehingga dia hampir-hampir menggongcangkan rumah tangga Nabi Muhammad S.A.W.

Siapakah isteri nabi yang diceraikan oleh Rasulullah S.A.W. kemudian dirujuk semula?
Isteri nabi yang ke empat ialah Habsah binti Omar Al Khatab. Sebelum berkahwin dengan Rasulullah S.A.W. Habsah pernah berkahwin dengan Hunaish bin Huzaifah. Namun Hunaish meninggal maka datanglah Sayidina Omar Al Khatab mengadap kepada Ali Abu Talib supaya mengahwini anaknya kerana ketika itu anaknya telah janda. Sayidina Ali lalu tunduk dan diam tanda tidak bersetuju. Kemudian Omar Al Khatab mengadap pula Abu Bakar di mintanya supaya berkahwin dengan anaknya. Namun permintaannya juga ditolak oleh Abu Bakar.
Maka datanglah Omar Al Khatab kepada Rasulullah S.A.W. lalu berkata “wahai Rasulullah S.A.W. anakku ini janda dan tiada sesiapa yang menginginkannya.” Kata rasulullah S.A.W. “kalau mereka tidak inginkan kepada anakmu biarlah aku ambil anak kamu jadi isteriku.”
Habsah binti Omar Al Khatab pernah diceraikan oleh Rasulullah S.A.W. sehinggalah ayahnya Omar Al Khatab menangis atas penceraian mereka. Lalu Omar Al Khatab ini mengambil pasir menabur ke atas kepalanya sendiri sambil mengatakan Allah tidak pedulikan Omar dan anaknya sehinggakan nabi pun sanggup menceraikan anaknya. Maka selepas kejadian itu turunlah Jibril memerintahkan Rasulullah S.A.W. merujuk balik dengan Aisyah. Sesungguhnya Allah Taala memerintahkan nabi merujuk semula dengan Habsah kerana memberi rahmat kepada Omar Al Khatab r.a.

Siapakah isteri nabi yang digelar sebagai Ummu Masaqin?

Ummu Masaqin bermaksud ummu iaitu ibu manakala masaqin adalah orang-orang miskin. Isteri nabi yang paling banyak bersedekah dan sering memberi makan kepada golongan miskin ialah Zainab binti Khuzaimah. Namun Zainab sempat bersama rasulullah selama tiga bulan sehingga beliau menghembus nafas terakhir. Antara isteri nabi yang mati syahid ialah Khadijah Khuwaliq dan Zainab binti Khuzaimah.
Isteri nabi yang ke enam ialah Ummu Salamah binti Abu Umaiyyah yang merupakan janda dan pernah berkahwin dengan Abu Salamah bin Abdul Asah. Antara anaknya ialah Umar, Durrah, Salamah dan Zainab. Anak tiri nabi adalah seramai enam orang. Mereka adalah orang pertama yang berpindah ke Habsyah sehingga Abu Salamah meninggal maka datanglah Ummu Salamah kepada rasulullah S.A.W mengadu kepada baginda bahawa suaminya telah meninggal. Lalu nabi berkata “wahai Ummu Salamah janganlah bersedih dan mintala kepada Allah agar digantikan dengan suami yang lebih baik dari suami kamu yang mati syahid.” Kemudian Salamah mendoakan supaya didatangi suami yang baik. Maka datanglah rasulullah S.A.W selepas itu meminang Ummu Salamah. Kata Ummu Salamah.

Siapakah isteri nabi yang dermawan?

Isteri nabi yang ke tujuh ialah Zainab binti Jahshim merupakan seoprang yang kaya. Beliau pernah berkahwin dengan anak angkat Nabi Muhammad S.A.W. iaitu Zaid bin Harithah. Di dalam surah al-Ahzab ayat ke 37. Kisahnya ialah Zaid anak angkat nabi asalnya meletakkan nama anaknya Zaid bin Muhammad. Turunlah perintah Allah tidak boleh di letakkan nama bapa angkat kepada anak angkat. Maka ditukar kembali kepada Zaid bin Harithah.
Kemudian Zaid tinggal bersama dengan nabi menjadi anak angkatnya. Datanglah Harithah kepada anaknya lalu berkata “wahai ayah, saya ingin tinggal dengan nabi, saya nak berkhidmat kepada nabi S.A.W. Maka tinggallah Zaid bersama-sama nabi ketika itu dalam kesusahan. Apabila Zaid telah dewasa Rasulullah S.A.W. meminangkannya dengan Zainab binti Jahshim. Zainab malu kepada nabi kerana tidak berkenan terhadap Zaid terus pinangan itu diterima oleh Zainab untuk menjadi isteri Zaid.
Kemudian datanglah Zainab kepada Rasulullah S.A.W. mengadu kepada baginda bahawa beliau tidak selesa dengan Zaid dan begitulah sebaliknya Zaid pun turut mengadu akan hal yang sama terhadap Rasulullah S.A.W.

Maka turunlah ayat surah al-Ahzab ayat ke 37:

“Dan ingatkanleh engkau wahai Muhammad ketika engkau berkata kepada orang yang telah dikurniakan oleh Allah dengan nikmat Islam dan juga telah engkau berbuat baik kepadanya. Janganlah engkau ceraikan isterimu dan bertaqwalah kepada Allah. Sambil engaku menyembunyikan hatimu perkara yang Allah nyatakan. Dan engaku pula takut kepada cacian manusia padahal Allah jualah yang berhak engaku takuti.” (Al-Ahzab: 27)

Selepas Zainab kahwin dengan nabi. Rasulullah S.A.W. berkata “isteri aku yang paling cepat meninggal ialah isteriku yang panjang tangannya. Itulah isteri yang akan ikut aku selepas aku meninggal.”
Rupanya selepas baginda wafat yang meninggal slepasnya ialah Zainab binti Jahshim. Zainab adalah isteri yang paling panjang tangannya yakni suka bersedekah. Zainab juga dikatakan ahli syurga dan Aisyah juga pernah mengatakan bahawa Zainab adalah seorang yang panjang tangannya beliau bersedekah melalui hasil perniagaannya.

Apakah hukum suami meninggalkan isteri?

Nabi pernah tinggalkan Zainab selama tiga bulan tidak balik ke rumah kerana Zainab telah mengumpat akan isteri nabi yang bernama Sofiyah binti Huyai. Sofiyah binti Huyai merupakan isteri nabi yang berketurunan Yahudi.
Kemudian baharulah nabi pulang ke rumah setelah Zainab berubah akan sikapnya dan meminta maaf kepada Rasulullah S.A.W. Peristiwa ini menggambarkan hukum meninggalkan isteri daripada bermalam dengan dia sehinggalah dia berubah.

Siapakah isteri nabi yang menjadi tawanan perang?

Juwairiyah binti Harith merupakan isteri nabi yang menjadi hamba tawanan perang yang telah berkahwin dengan Rasulullah S.A.W. Dalam Islam dia ditawan dalam peperangan tentera Islam iaitu dalam peperangan al-Muraisi. Maka dia di tawan oleh seorang lelaki yang bernama Qais bin Syammas. Jika Juwairiyah ingin bebas beliau hendaklah membayar kepada Qais sejumlah wang 360 dirham.
Maka kahwin lah nabi Muhammad dengan seorang hamba tawanan perang iaitu Juwairiyah bagi membebaskan dirinya daripada hamba tawanan perang. Juwairiyah adalah hamba tawanan perang daripada Bani Mustaliq yang tidak beriman kepada Allah. Maka seleuruh kaum Bani Mustaliq telah memeluk agama Islam apabila melihat baginda menjadikan Juwairiyah sebagai isterinya kerana kebaikan nabi terhadap Juwairiyah.

No comments:

Post a Comment