Alhamdulillah, segala
puji bagi Allah…kerana masih diberi peluang untuk meneruskan penulisan ini bagi
sekadar perkongsian untuk semua..dalam hidup ini kita perlu bersifat tawaduk
yakni lebih kepada bersifat mahmudah.. Insya Allah saya akan kongsikan bersama
kalian tentang sikap tawaduk dalam diri. Allah s.w.t. telah mengurniakan kita
akal yang sempurna untuk kita berfikir akan kebesaran Nya. `Tinta Pengarang`.
Tawaduk dan Merendahkan Diri
Rasulullah
telah mentafsirkan tawaduk dengan pengertian yang sebaliknya iaitu takabbur .
sabda Rasulullah S.A.W:
Maksudnya
:
“Takabbur ialah menzahirkan kebencian terhadap
kebenaran dan memperlekehkan manusia lain.” (Riwayat Muslim)
Dapat
difahami daripada hadis Rasulullah S.A.W. di atas bahawa terdapat dua kategori
takabbur:
1.
Takabbur
pada Kebenaran
Sabda
Rasulullah S.A.W:
Maksudnya
:
“Orang
Mukmin adalah seperti unta yang sentiasa patuh dan mudah mengikut, manakala
orang munafik dan fasiq adalah hina.”
Untuk
membolehkan kita beramal dengan hadis di atas, kita juga perlu memahami
kata-kata yang pernah diungkapkan oleh Fudail ibn ‘Iyad, ketika beliau ditanya
tentang sifat tawaduk, lalu beliau menjawab : “Tunduk dan patuh kepada
kebenaran serta menerima sesiapa sahaja yang menyuarakan tentang kebenaran.” (Tahzib
Madarij al-Salikin : 429)
Saidina
Ali k.w.j. telah menggesa supaya kita berusaha untuk mengenali kebenaran itu
sendiri, bukan hanya berdasarkan kepada manusia yang berpegang dengan kebenaran
tersebut:
Maksudnya :
“Sesungguhnya
kebenaran tidak dikenali dengan manusia, tetapi kenalilah kebenaran, nescaya
engkau akan mengenali ahlinya.” (Tafsir al-Qurtubi : 1/319)
Orang yang cuba menjadikan manusia sebagai ukuran
kepada kebenaran, tidak akan dapat membezakan mana yang hak dan batil. Malahan ia
akan tertipu dengan pandangannya sendiri, lantaran tersilap dalam membuat
penilaian dalam keadaan dia tidak sedar.
Tidak wajar seseorang itu cuba mengada-adakan dalil
yang tidak munasabah dengan membuat penyelewengan dalam soal keagamaan. Tidak sepatutnya
kita mencari ruang untuk mewujudkan perselisihan. Perkara yang telah jelas dan
melibatkan nas daripada al-Quran dan al-Sunnah tidak boleh disanggah dengan
pendapat akal.
Takabbur
Terhadap Sesama Manusia
Untuk
membolehkan kita menghindarkan diri dan menjauhi sifat memperlekehkan manusia
lain, cuba kita renungi sejenak sabda Rasulullah S.A.W. :
Maksudnya
:
“Sesungguhnya
Allah telah mewahyukan kepadaku bahawa hendaklah kamu bertawaduk sehingga kamu
tidak berbangga-bangga ke atas orang lain dan tidak menganiayai orang.” (Riwayat
Abu Daud)
Imam Ibn Qaiyim telah menerangkan bahawa keindahan
tawaduk akan dirasai apabila seseorang itu meredhai Muslim yang lain sebagai
saudaranya dan pada waktu yang sama Allah juga meredhainya sebagai hamba.
Menunaikan hak walaupun kepada musuh, bersedia
memaafkan kesilapan orang lain sedangkan Allah Azza wajalla meredhai seseorang
itu sebagai hamba Nya, kenapa pula kita tidak dapat meredhai seseorang itu
sebagai sahabat? Tidak meredhai seseorang itu sebagai sahabat bererti takabbur.
Alangkah buruknya apabila seorang hamba bersikap
takabbur terhadap manusia lain. Di manakah kewajaran dia tidak meredhai
sahabatnya sebagai saudara, sedangkan Allah telah meredhainya sebagai hamba? (Tahzib
Madarij al-Salikin : 433)
Imam
Ibn Qayyum menjelaskan :
“Sesiapa yang membuat kesilapan kepadamu kemudian dia
datang untuk meminta maaf, maka konsep
tawaduk menuntut agar kamu memberi kemaafan kepadanya, sama ada
permintaanya itu benar mahupun sebaliknya. Kamu tidak berhak menaruh sebarang
prasangka terhadapnya, berserahlah kepada Allah berkaitan apa yang tersembunyi
di dalam hatinya. Rasulullah pernah memaafkan tiga orang munafik yang lari
daripada peperangan dan menyerahkan kepada Allah menentukan apa sebenarnya yang
tersembunyi di hati mereka. (Tahzib Madarij al-Salikin : 433)
Firman
Allah Azza wajalla :
Maksudnya
:
Maafkanlah
mereka dan bebaskanlah mereka. (Surah al-Baqarah 2 :109)
“Maafkanlah”
iaitu jangan mengenakan hukuman atas
kesilapannya. “Bebaskanlah” iaitu
jangan mencela atau menyimpan perasaan
dendam di hati. (Tafsir al-Baidawi : 2/361)
Setiap sifat tidak berdendam itu,
ada terkandung kemaafan, tetapi bukan bermakna setiap kemaafan itu terkandung
rasa dendam. Seorang Mukmin hendaklah bersepakat daperkara yang telah
dipersetujui bersama dan memberi kelonggaran kepada sahabatnya dalam perkara
yang terdapatnya perselisihan.
Wallahualam.
Wallahualam.
No comments:
Post a Comment