Alhamdulillah..syukur… Blog
indahnya percaturan Mu kali ini akan kongsikan sedikit tentang perihal sikap ego.
Ego yang menebal dalam diri menyebabkan kita gagal untuk mengawasi diri dan
orang yang berada di sekeliling kita. Oleh itu, kita haruslah bersikap optimis
dalam sesuatu perkara dan jangan hanya mengikut hati kita tika emosi dan
fikiran terganggu.. Insya Allah… Tinta
Pengarang.
Firman
Allah s.w.t:
Maksudnya:
Janganlah
engkau palingkan pipi (muka) engkau terhadap manusia (kerana sombong), dan
janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong. Sesungguhnya Allah
tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takabbur bagi membanggakan diri.
(Surah Luqman 31:18)
Seterusnya Luqman mengingatkan
anaknya, “Janganlah palingkan mukamu daripada manusia lantaran kesombongan dan
keegoanmu terhadap mereka, sebaliknya temuilah mereka dengan wajah yang ceria
dan berseri-seri tanpa ada rasa takabbur dan meninggi diri. Janganlah kamu
berjalan di atas muka bumi ini dalam keadaan yang angkuh kerana sifat tersebut
antara perkara yang menjadikan kemurkaan Allah s.w.t.
Bersederhanalah pada setiap
langkahmu. Janganlah menunjukkan sifat lemah dan tidak berdaya ketika berjalan
dan terkinja-kinja seperti orang nakal.” Al-Sa’r adalah penyakit yang dihidapi
oleh unta menyebabkan ia memalingkan tengkoknya. Ia merupakan gambaran dan perumpamaan
yang dilukiskan oleh al-Quran dalam tegahan “wala tuso’ ‘iru.” Ini adalah
perumpamaan bagi Muslim yang menyeru Allah s.w.t dalam keadaan berbangga, gerak
geri yang menggambarkan sifat angkuh dan sombong. Memalingkan muka daripada
manusia lain dalam keadaan takabbur dan kagum dengan diri sendiri dan tidak
prihatin dengan orang lain. Ini semua boleh menimbulkan kemarahan manusia dan
telah pun jelas membuktikan bahawa mereka menghidap penyakit. (Fi Zilal
al-Quran: 5/2790)
Luqman
mengingatkan anaknya, firman Allah s.w.t:
Maksudnya:
Dan
sederhanakanlah langkah perjalananmu. (Surah Luqman 31:19)
Maksud
firman Allah s.w.t di atas ialah tidak tergopoh-gapah dan tidak mencari jalan
untuk bersifat bongkak. Langkah yang sederhana menuju kepada matlamat mulia,
tidak sambil lewa dan sombong. Mengatur langkah menuju cita-cita dengan ceria
dan progresif. (Fi Zilal al-Quran :5/2790)
Daripada
Abu Hurairah Nabi S.A.W:
Maksudnya:
“Berjalan
tergopoh-gapah menghilangkan haibah seorang Mukmin.”
(Riwayat
Abu Naim)
Saidatina
Aisyah menjelaskan tentang peribadi Saidina Umar bahawa:
Maksudnya:
Sesungguhnya
apabila beliau berjalan, beliau menyegerakan langkah perjalanannya.” (Tafsir
al-Qurtubi:14/72)
Maksudnya
ialah langkah yang lebih cepat daripada orang yang lemah dan tidak bermaya. Luqman
meneruskan wasiatnya lagi, firman Allah s.w.t:
Maksudnya:
dan
lunakkanlah suaramu sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keldai. (Surah
Luqman 31:19)
Allah s.w.t melarang kaum Musyrikin
meninggi-ninggikan suara. Mereka sentiasa bermegah-megah dengan ketinggian
suara. Oleh kerana setiap tuntutan atau tegahan terhadap orang kafir dan
Musyrikin dalam al-Quran turut menjadi kewajipan kepada orang Islam untuk
diambil ikhtibar. Merendahkan nada agar suara tersebut tidak menyebabkan orang
lain jadi berserabut dan menyakitinya serta tidak membingitkan telinga akibat
kuatnya bunyi suara tersebut. Suara yang kuat boleh mengakibatkan kerosakan
pada gegendang telinga. Meninggi suara adalah tanda seseorang itu telah
terpedaya, hanya mementingkan diri dan tidak prihatin terhadap orang lain.
Apa yang dimaksudkan dengan sderhana
di sini ialah tidak melantangkan suara hingga boleh menimbulkan kemarahan orang
lain dan tidak pula terlalu perlahan sehingga langsung tidak kedengaran. Sebaik-baik
perkara ialah pertengahan.
Dalam Sunah Nabawiyah juga terdapat
arahan uyang menunjukkan bahawa perlunya menghindarkan diri daripada suasana
kebingitan. Diriwayatkan daripada Abu Hurairah, sabda Rasulullah S.A.W:
Maksudnya
:
Apabila
kamu mendengar ayam berkokok, maka pohonlah daripada Allah limpahan rahmat-Nya
kerana sesungguhnya dia melihat malaikat. Apabila kamu mendengar suara himar (keldai)
maka mintalah perlindungan daripada Allah agar dijauhi daripada syaitan, kerana
sesungguhnya dia melihat syaitan.” (Sahih Muslim, Tafsir al-Munir: 21/152)
Demikianlah, dilakarkan nilai-nilai
moral yang terkandung di dalam metode yang unggul, memancarkan nur dan hidayah
ke dalam jiwa manusia bagi mendapatkan taufik kepada amal yang praktikal. Wasiat
silam yang bertepatan dengan nilai etika semasa. Wasiat Luqman merupakan wasiat
agama yang menggarap kemaslahan individu, Jemaah dan ummah keseluruhannya pada
setiap masa dan ketika.
Wallahualam..
J
No comments:
Post a Comment